Inwestor zastępczy
Firma Mitral, świadcząca kompleksowe usługi budowlane, działa także jako inwestor zastępczy. Na zlecenie deweloperów i innych inwestorów bezpośrednich przejmujemy czynności niezbędne do realizacji projektu – od koncepcji, poprzez dobór wykonawców robót aż po odbiór gotowej inwestycji. Możemy włączyć się w proces na każdym etapie prac. Nasi eksperci mają szerokie doświadczenie w nadzorowaniu budownictwa komercyjnego. Poznaj szczegółowy zakres prac, których się podejmujemy oraz korzyści płynące ze współpracy z doświadczonym inwestorem zastępczym. Zyskaj profesjonalne wsparcie niezbędne do sprawnego zrealizowania oraz oddania inwestycji zgodnej z przepisami i Twoimi własnymi założeniami koncepcyjnymi.
Inwestor zastępczy – kto to jest?
Inwestor zastępczy to profesjonalny przedstawiciel inwestora bezpośredniego, który w jego imieniu kompleksowo zarządza procesem budowlanym – od przygotowania inwestycji, poprzez nadzór nad realizacją prac, aż po ich zakończenie i odbiór. Może on przejąć odpowiedzialność za cały proces inwestycyjny lub jego wybrane etapy.

Inwestor zastępczy
- Nadzór nad pracami projektowymi zleconymi przez Zleceniodawcę oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń i decyzji, łącznie z przygotowaniem w imieniu Inwestora wniosku o pozwolenie na budowę
- Wyszukanie, po uzgodnieniu z Inwestorem, generalnego wykonawcy lub wykonawców poszczególnych robót
- Uzyskanie niezbędnych uzgodnień, opinii, zatwierdzeń, z wyłączeniem tych, do uzyskania których zobowiązany jest projektant lub wykonawca
- Weryfikacja prawidłowości wykonania dokumentacji projektowej
- Ustalenie, w porozumieniu z Zamawiającym, warunków stawianych przyszłym wykonawcom robót budowlanych w zakresie doświadczenia, kadry, kwalifikacji, sprzętu, sytuacji finansowej, terminów realizacji oraz warunków płatności

- Prowadzenie negocjacji warunków umów z wykonawcami robót budowlanych, przy udziale przedstawicieli Zamawiającego
- Ustalenie metod działania i warunków umów dotyczących dostaw inwestorskich wymagających wcześniejszych zamówień
- Przygotowanie umów z wykonawcami i podwykonawcami robót oraz dostawcami i przekazanie ich do akceptacji przez Zamawiającego
- Zapewnienie Inwestorowi uczestnictwa w negocjacjach z wykonawcami oraz w kontroli robót (na życzenie Inwestora Bezpośredniego)
- Prowadzenie ewidencji nakładów poniesionych na inwestycję
- Koordynacja i kierowanie Projektem Inwestorskim
Koordynacja i kierowanie Projektem Inwestorskim
- Reprezentowanie Inwestora w trakcie budowy zgodnie z Prawem budowlanym, w tym w stosunkach z wykonawcą robót (na podstawie udzielonego pełnomocnictwa)
- Zapewnienie stałej wymiany informacji z Inwestorem oraz koordynowanie swoich działań z działaniami oraz wymaganiami Inwestora
- Utrzymywanie kontaktów z instytucjami i urzędami związanymi z realizacją budowy (ze strażą pożarną, zarządami dróg, eksploatatorami sieci, wojewódzkimi i powiatowymi inspektoratami sanitarnymi, Państwową Inspekcją Pracy, Urzędem Dozoru Technicznego itp.) oraz miejscową ludnością, jeśli wystąpi taka konieczność
- Analizowanie i sugerowanie zmian w projektach i specyfikacjach, które mogą okazać się niezbędne lub pożądane podczas lub po wykonaniu robót

- Analizowanie wszystkich decyzji, uzgodnień i postanowień uzyskanych w trakcie przygotowania i realizacji nadzorowanych robót oraz zapewnienie spełnienia zawartych w nich wymagań
- Współpraca z Inwestorem we wszystkich działaniach związanych z wdrożeniem i realizacją umowy na wykonanie robót
- Weryfikacja dokumentacji dostarczonej przez Inwestora w celu sprawdzenia wzajemnej zgodności i kompletności poszczególnych elementów składających się na tę dokumentację, a w szczególności zgodności z projektem budowlanym
- Dopilnowanie umieszczenia tablic informacyjnych na terenie budowy oraz akceptacja zgodności tych tablic z wymaganiami Prawa budowlanego
- Przeprowadzenie inspekcji terenu budowy w celu zestawienia stanu istniejącego z dokumentacją projektową
- Wskazywanie ewentualnych błędów w dostarczanej dokumentacji, proponowanie konkretnych zmian i rozwiązań
- Sporządzenie i przekazanie Inwestorowi do zatwierdzenia instrukcji określających formę, zakres i sposób obiegu wymaganych od wykonawcy robót dokumentów
- Przedstawienie propozycji metodologii działań wykonawcy robót (procedury)
- Nadzór nad realizacją robót zgodnie z umową zawartą przez Inwestora z wykonawcą robót
- Sprawdzanie i przedkładanie Inwestorowi ubezpieczeń i gwarancji, wymaganych od wykonawcy robót
- Przekazanie placu budowy wykonawcy robót budowlanych (przy udziale Inwestora)
- Przekazanie wykonawcy robót zarejestrowanego Dziennika Budowy wraz z wypełnioną kartą tytułową i wpisami o podjęciu funkcji nadzoru i kierowania budową
- Sporządzenie i przekazanie wykonawcy robót zatwierdzonego przez Inwestora wzoru raportu o postępie prac
- Sporządzenie i przekazanie wykonawcy robót zatwierdzonych przez Inwestora instrukcji określających formę, zakres i sposób obiegu wymaganych od wykonawcy robót dokumentów
- Powiadomienie właściwych organów nadzoru budowlanego o zamiarze rozpoczęcia robót przez wykonawcę, stosownie do decyzji o pozwoleniu na budowę (na podstawie pełnomocnictw otrzymanych od Inwestora)
- Wydanie polecenia rozpoczęcia robót oraz powiadomienie Inwestora o rozpoczęciu robót przez wykonawcę
- Zatwierdzanie (za uprzednią zgodą Inwestora) przedstawionych przez wykonawcę metodologii i harmonogramów robót oraz sprawdzanie planów BIOZ
- Współpraca z nadzorem autorskim, jeżeli zajdzie taka potrzeba
- Potwierdzanie pobytów autorów projektu w ramach nadzorów autorskich
- Koordynacja prac nadzoru archeologicznego z prowadzonymi robotami (w przypadku, gdy wystąpi taka konieczność)
- Informowanie Inwestora o wadach dokumentacji projektowej w trakcie wykonywania umowy na wykonanie robót, w terminach umożliwiających ich usunięcie przez projektanta bez opóźnienia terminów zakończenia robót
- Zatwierdzanie (za uprzednią zgodą Inwestora) materiałów budowlanych, instalacyjnych, urządzeń i dostaw przewidzianych przez wykonawcę robót do wbudowania; kontrola dokumentów jakości, deklaracji zgodności i certyfikatów itp. w celu niedopuszczenia do zastosowania materiałów wadliwych lub nieprzewidzianych umową
- Sprawdzanie zgodności dostaw urządzeń z umową na wykonanie robót oraz sprawdzanie kompletności wymaganych atestów, aprobat i gwarancji na ww. urządzenia
- Kontrola sposobu składowania i przechowywania materiałów oraz uporządkowania miejsc składowania po zakończeniu robót
- Sprawdzanie i kontrola realizacji projektu organizacji ruchu drogowego w związku z wykonywanymi robotami
- Koordynacja robót, w tym właściwe zharmonizowanie prac w różnych częściach budowy
- Zatwierdzanie robót wraz z robotami zanikającymi i ulegającymi zakryciu
- Koordynacja realizacji umowy na wykonanie robót w taki sposób, aby nie zakłócać pracy istniejących sieci, oczyszczalni ścieków, stacji uzdatniania wody itp.
- Zapewnienie terminowego zakończenia realizacji umowy na wykonanie robót przy minimalnym stopniu utrudnień dla mieszkańców oraz posiadaczy nieruchomości sąsiednich
- Zlecenie wykonania badań jakości w specjalistycznych instytutach naukowych (w sytuacjach, gdy jest to konieczne i po uprzedniej akceptacji Inwestora)
- Nadzór nad zachowaniem należytego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa podczas wykonywania robót
- Kontrola i akceptacja sprzętu, środków transportu oraz urządzeń pomiarowych użytych do robót, co do zgodności ich z postanowieniami umowy (za zgodą Inwestora)
- Nadzór nad postępem wykonywania umowy o wykonanie robót pod względem technicznym, jakościowym, organizacyjnym, formalnym i terminowym
- Kontrola wykonania robót i powiadamianie wykonawcy robót o wykrytych wadach oraz poświadczanie usunięcia wad przez wykonawcę, a także ustalanie rodzaju i zakresu robót koniecznych do usunięcia wad
- Współpraca z Inwestorem w codziennym administrowaniu i zarządzaniu umową na wykonanie robót od strony finansowej, wraz z przygotowaniem finansowych i rzeczowych wskaźników postępu prac służących do ich monitorowania oraz sporządzanie niezbędnych dokumentów finansowych, kontrola budżetu, sporządzanie prognoz przepływów pieniężnych
- Współpraca z Inwestorem w egzekwowaniu postanowień umowy na wykonanie robót, w tym zapewnienie wdrażania procedur jakościowych, przygotowanie i aktualizacja planów i harmonogramów oraz wszelkich innych dokumentów, których przygotowanie okaże się konieczne
- Składanie raportów z postępów prac oraz płatności zgodnie z wymaganiami Inwestora
- Opracowanie skutecznego systemu identyfikacji i kontroli ryzyka, przygotowanie programów naprawczych w celu łagodzenia wszelkich niekorzystnych zmian dotyczących jakości, kosztów i terminów realizacji umowy na wykonanie robót
- Informowanie Inwestora o wszystkich występujących problemach oraz problemach przewidywanych i podejmowanych działaniach zapobiegawczych lub/i naprawczych
- Przeprowadzanie z wykonawcą robót odbiorów robót ulegających zakryciu lub zanikających, niezbędnych przeglądów międzyoperacyjnych i odbiorów końcowych realizowanego zadania inwestycyjnego z udziałem przedstawicieli Inwestora
- Ocena i weryfikacja propozycji robót dodatkowych i zamiennych przedstawionych przez wykonawcę robót w zakresie finansowym i rzeczowym oraz przedłożenie do decyzji Inwestora
- Sprawdzanie i akceptacja przejściowych i końcowych oświadczeń wykonawcy o wykonaniu robót
- Sprawdzanie i akceptacja faktur VAT wystawianych przez wykonawcę robót do zapłaty przez Inwestora
- Dokumentowanie wszelkich postępów prac oraz płatności
- Prowadzenie dokumentacji fotograficznej z realizacji robót
- Nadzór nad montażem i utrzymaniem w należytym stanie tablic informacyjnych, pamiątkowych itp.
- Współpraca z Inwestorem w zakresie informacji, promocji i konsultacji społecznych
- Organizowanie okresowych narad na budowie przynajmniej raz w miesiącu, a w okresach nasilenia prac raz w tygodniu lub na wniosek Inwestora; sporządzanie i uzgadnianie ze stronami protokołów z tych narad i przekazywanie ich wszystkim uczestnikom spotkania
- Udzielanie wykonawcy robót pomocy w zakresie uzyskiwania wszelkich koniecznych dokumentów i pozwoleń, tj. weryfikacji przygotowanych dokumentów, wniosków administracyjnych, sprawdzania ich kompletności, bieżącego informowania wykonawcy robót o obowiązujących przepisach i procedurach formalno-prawnych i administracyjnych (ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzanych do obowiązujących przepisów)
- Ocenianie zasadności stanowisk w ramach sporów między wykonawcą a Inwestorem oraz, w miarę możliwości, doprowadzanie do polubownego ich rozwiązywania
- Udział w rozstrzyganiu wszelkiego rodzaju skarg i roszczeń osób trzecich wynikłych podczas realizacji robót
- Wstrzymywanie robót prowadzonych w sposób zagrażający bezpieczeństwu lub niezgodnie z wymaganiami umowy
- Dopilnowanie zabezpieczenia przez wykonawcę robót na placu budowy w przypadku rozwiązania umowy na wykonanie robót
- Rozliczenie umowy na wykonanie robót w przypadku jej rozwiązania
- Nadzór nad próbami i rozruchem oraz weryfikacja instrukcji obsługi (w przypadkach, gdy jest to konieczne) wykonanych przez wykonawcę robót w celu prawidłowego przejęcia ukończonych prac przez Inwestora
- Sprawdzenie i akceptacja wyników wszystkich prób i rozruchów przy oddaniu do eksploatacji (po ich weryfikacji i uzgodnieniu z Inwestorem)
- Udział w przekazaniu przez wykonawcę robót wykonanych obiektów do eksploatacji
- Sprawdzenie kompletnej dokumentacji powykonawczej wykonawcy robót, jej zatwierdzenie, a następnie dostarczenie jej Inwestorowi (w formie uprzednio ustalonej z Inwestorem)
- Obsługa dokumentacyjna odbiorów częściowych i odbioru końcowego robót; przygotowywanie protokołów odbioru
- Bieżące dokonywanie przeglądów placu budowy pod względem bezpieczeństwa prowadzonych robót, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości niezwłoczne poinformowanie Inwestora oraz sporządzenie informacji z kontroli do wiadomości Inwestora i wykonawcy robót
- Przygotowanie dokumentów do sporządzenia dowodów OT, rekomendowanie zwrotu gwarancji należytego wykonania umowy o wykonanie robót
- Sporządzenie raportu zakończenia z realizacji umowy na wykonanie robót
- Sporządzenie projektu wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie
- Sporządzenie harmonogramu i prowadzenie przeglądów gwarancyjnych zgodnie z warunkami umowy na wykonanie robót
- Zbieranie zgłoszeń dotyczących wad w całym okresie gwarancyjnym wynikającym z umowy o wykonanie robót
- Zapewnienie stałego nadzoru w okresie zgłaszania wad
- Dokonywanie inspekcji i nadzór nad robotami zaległymi oraz robotami niezbędnymi do usunięcia stwierdzonych wad i ich odbiór
- Egzekwowanie obowiązków gwarancyjnych od wykonawcy robót oraz potwierdzanie usuwania usterek
- Wspieranie Inwestora w negocjacjach dotyczących nierozstrzygniętych roszczeń i sporów
- Organizowanie i dokonywanie przeglądów gwarancyjnych zgodnie z harmonogramem oraz na każde wezwanie Inwestora
- Składanie Inwestorowi raportów po każdym przeglądzie gwarancyjnym


Pełno branżowy nadzór inwestorski
- Kierowanie i koordynacja prac zespołu inspektorów nadzoru
- Pełnienie funkcji inspektora nadzoru, zgodnie z obowiązującym Prawem Budowlanym
- Dokonywanie wszelkich odbiorów prac ulegających zakryciu
- Kontrola wbudowywanych materiałów
- Kontrola zgodności prac z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę
- Kontrola prowadzonych prac pod względem BHP i planem BIOZ
- Kontrola wszelkich dokumentów, atestów itp.
- Uczestniczenie w odbiorach i próbach
- Pomoc Inwestorowi w rozstrzyganiu zasadności prac dodatkowych i zamiennych
- Udzielanie wszelkich opinii i konsultacji
- Bieżąca kontrola budowy
- Prowadzenie narad koordynacyjnych, tzw. Rad Budowy; sporządzanie notatek
- Koordynacja i kontrola obiegu dokumentacji
- Kontrola kosztów
- Sporządzanie raportów miesięcznych
- Wskazywanie problemów i potencjalnych zagrożeń dla terminowej realizacji prac
- Podejmowanie wszelkich skutecznych działań zmierzających do ukończenia inwestycji i przekazania obiektu do użytkowania
- Uczestnictwo w procedurach odbioru końcowego i przekazywania obiektu do użytkowania
Czym zajmuje się inwestor zastępczy?
Dokładny zakres usług świadczonych przez inwestora zastępczego jest dopasowywany do potrzeb danej inwestycji i umowy podpisanej pomiędzy stronami.
Najczęściej w zakres umów wchodzi:
- przygotowanie inwestycji – m.in. opracowanie harmonogramu działań i budżetu inwestycji, wsparcie w uzyskaniu niezbędnych decyzji, pozwoleń i uzgodnień, wybór projektantów i koordynacja procesu projektowego,
- wybór wykonawców i dostawców – m.in. przygotowanie i przeprowadzenie przetargów, analiza ofert i rekomendacja najkorzystniejszych rozwiązań, negocjacje warunków umów,
- nadzór nad realizacją inwestycji – m.in. bieżąca kontrola postępu prac budowlanych, koordynacja wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, zarządzanie harmonogramem i budżetem, nadzór nad zgodnością prac z dokumentacją projektową i przepisami prawa,
- zarządzanie formalnościami i dokumentacją – m.in. prowadzenie korespondencji z urzędami, dostawcami mediów i innymi instytucjami, przygotowanie raportów i dokumentacji niezbędnej dla inwestora,
- odbiór i zakończenie inwestycji – m.in. organizacja i przeprowadzenie odbiorów technicznych, weryfikacja usunięcia ewentualnych usterek, przekazanie obiektu do użytkowania, rozliczenie inwestycji.
Inwestor zastępczy w Poznaniu – dlaczego warto wybrać ofertę firmy Mitral?
Firma Mitral to generalny wykonawca świadczący kompleksowe usługi budowlane. Działamy także jako inwestor zastępczy (Poznań i cała Polska). Do współpracy zapraszamy klientów, którzy nie dysponują odpowiednim zapleczem, czasem lub wiedzą techniczną, aby samodzielnie prowadzić inwestycję.
Powierz nam rolę inwestora zastępczego i zyskaj:
- pełną kontrolę nad inwestycją – bez konieczności angażowania się w każdy szczegół techniczny i formalny,
- pewność, że wszystkie działania są zgodne z przepisami, harmonogramem i przyjętym budżetem,
- obniżenie ryzyka błędów wykonawczych i opóźnień w pracach,
- oszczędność czasu i spokój – nad inwestycją będzie czuwał doświadczony zespół ekspertów Mitral działający w Twoim interesie.
Nawiąż z nami współpracę i podpisz umowę na usługi inwestora zastępczego, a nasi pracownicy pomogą Ci sprawnie zrealizować każdą inwestycję budowlaną.